Wereldsteden en witte stranden.

11 mei 2019 - Ubud, Indonesië

Selamat allemaal!

Weer een verhaaltje van mij. Het heeft geregend hier, dus ik had een bezigheid nodig ;).

Ik ben vanuit Sri Lanka naar Kuala Lumpur, Maleisië gevlogen. Ik had niet zo'n hoge verwachtingen van Kuala Lumpur, want ik houd niet zo van grote steden. Kuala Lumpur heeft echter al mijn verwachtingen overtroffen. Wat een mooie stad! De stad heeft veel tempels, moskees, mooie gebouwen, maar ook zoveel groen! Ik stond hier echt van te kijken. En voor een grote stad is het er echt heel schoon. Plus geen getoeter!! Wat een verademing. Als ik me weer in Nederland bevind en je ziet iemand luid toeterend voorbij rijden zonder enige reden, dan ben ik het waarschijnlijk; cultuurshock.

Ik heb één dag besteed aan het bezoeken van verschillende dingen. Als eerste ben ik naar het plein van de onafhankelijkheid gegaan, hier staat een vlaggenmast met de Maleisische vlag en verder is er niet veel te zien. Verder heb ik ook een bezoekje gebracht aan de botanische tuinen, hiervan kon ik de ingang gewoon echt niet vinden, ik wilde het zelfs bijna opgeven. Uiteindelijk blij dat ik dat niet heb gedaan, want het zijn heel erg mooie tuinen. Vanuit de botanische tuinen ben ik naar de Central Market gegaan. Dit is een markthal met ontelbaar veel hebbedingetjes en veel kleding. Wonder boven wonder ben ik naar buiten gekomen met maar één armbandje.

In Kuala Lumpur kun je gebruik maken van de metro dit is erg fijn om van A naar B te komen, het werkt ook erg makkelijk. Zo gezegd, zo gedaan neem ik de metro naar het Eco Forest park. Dit vond ik misschien wel één van de leukste dingen in Kuala Lumpur. Het is een woud in het midden van de stad. Geen park of een aangelegd bos, nee een woud. Er zitten zelfs aapjes. Je kan via een trap omhoog klimmen en dan hangen er bruggen tussen de bomen waarmee je door heel het woud gaat. Het is heel speciaal als je over zo'n brug loopt en je ziet overal bomen om je heen, maar tussen die bomen door zie je de skyline van Kuala Lumpur. Dit park en de botanische tuinen waren overigens gratis te betreden, je ziet ook veel locals die hier een wandeling door heen maken of met hun kinderen spelen.

Vanuit het Eco Forest sta je meteen weer in het hartje van de stad. Even acclimatiseren dus haha. Mijn volgende stop is de Petronas Towers. Deze waren lange tijd de hoogste van de wereld, ze zijn 451,9 meter hoog. Ze dan ook niet te missen en ik zie ze al snel in de verte opdoemen. Kuala Lumpur heeft een erg mooie skyline en veel gebouwen met begroeiing aan de zijkanten en vanuit een soort van balkonnen. Onder in de torens is een superdeluxe winkelcentrum, hier loop ik even doorheen, met de nadruk op doorheen, Prada en Gucci zitten net niet in mijn budget. Ik doe even de locals na; veel locals gaan namelijk naar de winkelcentra voor de A/C, ze gaan er dan gewoon 'chillen' alleen maar voor de koele lucht haha. Ik kan er dus wel inkomen, want het is echt heel warm en benauwd. Nadat ik uit het winkelcentrum kom, weersta ik de H&M twee keer, maar ik ga uiteindelijk toch maar even een kijkje nemen. Wat denk je; niks gekocht. In vergelijking met de prijzen in Azië hier is H&M best prijzig, dus ik kan het even niet over mijn hart verkrijgen (en mijn portemonnee).

's Avonds eet ik wat op de avondmarkt Jalan Alor. Erg gezellige straat met allemaal eettentjes en stoeltjes + tafeltjes op straat.

De volgende dag bezoek ik de Batu Caves. Deze liggen net buiten Kuala Lumpur. De Batu Caves zijn Hindoeistische tempels, je beklimt gekleurde treeën naar een tempel in een, ja je dacht het misschien al, grot. Naast de trap staat een immens grote gouden Boeddha. De tempel, de trap, het Boeddha beeld zijn echt heel erg mooi en indrukwekkend om te zien. De kleuren zijn ook weer eens wat anders, geeft toch een ander beeld. In de tempel word ik nog gezegend door een monnik met een stipje op mijn hoofd en een armbandje. Ik vind het mooi dat ze hun traditionele gewoonten en gebruiken ook aan Westerlingen laten zien.

Vanuit de Batu Caves ga ik naar de Masjid Walayah Moskee. Ik ben nog nooit eerder naar een moskee geweest dus ik keek hier erg naar uit. Bij binnenkomst moet je je schoenen uit doen en krijg je een lange jurk en hoofddoek om aan te doen. Ze bieden een gratis rondleiding aan. Deze wordt gegeven door een hele aardige vrouw. Ze vertelt me over de Islam, over de gewoonten en gebruiken, over de Koran en over de moskee zelf. In het begin ben ik de enige die met de tour mee loopt, later sluit er nog een groepje Mexicaanse jongeren aan. De moskee is echt prachtig, hij is geïnspireerd op verschillende belangrijke bouwwerken, zoals bijvoorbeeld Taj Mahal. De tour is erg interessant. Ik vind het leuk zo wat te leren over andere godsdiensten. Wanneer we de tour afsluiten begint het avondgebed, we mogen hier nog naar kijken. Ik vond de moskee een hele spirituele en mooie plek die veel rust uitstraalt. Je merkt trouwens ook wel echt dat Maleisië een Islamitisch land is. Zo heb je bijvoorbeeld in de metro aparte bankjes voor vrouwen, wanneer het tijd is voor het gebed hoor je altijd wel ergens een moskee met de omroep, je ziet overal gebedsruimten (op busstations etc.) en zelfs de MC Donalds is halal (ja ik heb MC Donalds gegeten, cravings).

De volgende dag neem ik de bus naar Tanah Rata in Cameron Highlands. Ik zit hier in een hostel dat de naam "Bed box" echt waarmaakt. De slaapzaal bestaat uit veel verschillende "nisjes" waar dan een matras in ligt, je hebt zelfs een gordijntje wat je dicht kunt doen. Je eigen kamertje.

In Cameron Highlands boek ik een 'halfday tour'. We worden in de ochtend opgehaald bij het hostel en rijden met een jeep naar de BOH theeplantages. We zijn met een klein groepje, een meisje uit Spanje en een koppel uit Engeland. De theeplantages strekken zich in een groen tapijt uit over het heuvelachtige landschap. Wederom heel erg mooi. De gids weet ons interessante dingen te vertellen over het verbouwen van thee. Zo wordt er bijvoorbeeld 90-130 jaar geoogst van één theestruik. Ze worden alleen om de drie jaar gekortwiekt, omdat het anders hoge bomen worden(!). Het werken op de theeplantage wordt erg slecht betaald, dit wordt meestal door seizoensarbeiders uit Bangladesh, Sri Lanka of Nepal gedaan.

Vanuit de BOH theeplantages rijden we verder naar het "Mossy Forest", dit woud bevindt zich op de berg Brinchan. Door de hoge luchtvochtigheid en de lagere temperatuur kent dit woud een unieke flora en fauna. Planten groeien erg traag en niet hoog en alles is bedekt onder een dikke laag mos. Het woud is erg mooi om gezien te hebben, het is alleen wel jammer dat alles afgezet is met hekken en de paden waarover je loopt aangelegde houten trappen zijn. Het voelt dus niet echt alsof je een boswandeling aan het maken bent. De uitzichtpunten zijn wel weer erg indrukwekkend.

Vanuit het woud gaan we naar de theefabriek. Deze is helaas niet in werking vanwege een public holiday. Wel krijgen we uitleg over het proces van het produceren van thee en kunnen we de machines bekijken. Dit was het laatste onderdeel van de excursie.

De volgende dag ga ik met de bus en ferry naar de Perhentian Islands. Na een lange busrit van ongeveer zeven uur en een boottocht van één uur arriveer ik dan in het paradijs. Wauw, wat is het hier mooi. Een wit strand en een heldere lichtblauwe zee. En een onbeschofte eikel, die alleen maar kan zuchten en boeren (in mijn gezicht), als receptionist in mijn hostel. Afijn de eilanden staan bekend om het duiken, dus daar ga ik de volgende dag dan ook voor kijken. Ik check dan, blij om mijn andere hostel te verlaten, in bij 'Monkey Divers', ze bieden pakketten aan met accommodaties en duiken. De eerste dag doe ik een duik met een 'refreshment course', omdat het toch al een tijdje geleden is. Ik moet zeggen dat ik wel een beetje zenuwachtig ben en als mijn instructeur me de oefeningen uitlegt die we gaan doen, wordt het er niet veel beter op. Buh die verdomde duikbril op en af doen onder water blijft toch wel een paniek-dingetje. De instructeur is echter super aardig en rustig, hij ziet de paniek ook al in mijn ogen dus hij stelt me gerust en heeft een kalmerende werking haha. We gaan vanuit de boot langzaam onder water, steeds wat dieper. Hij doet steen-papier-schaar, etc. om je wat op je gemak te stellen en tot mijn verbazing gaan de oefeningen daarna gewoon in één keer goed. Ik had echt verwacht dat ik zodra ik die duikbril af zou zetten ik weer als een proestende paniekerige zeehond boven water zou komen, maar hee het ging gewoon in één keer goed. Tevreden met de rust die ik bewaard heb, geniet ik echt van de duik die erop volgt. Zo fijn om weer lekker onder water te zijn. We zien veel verschillende vissen, koraal, een rog. Het is echt fijn. Wat ik misschien nog wel het fijnste vind aan duiken is de rust van het onder water zijn, het geluid van je ademhaling en de nieuwe wereld die je kunt bewonderen. Erg dankbaar dat deze instructeur me zo door mijn refreshment heen geleid heeft.

De dag er na ga ik nog een keer duiken, ditmaal een 'fun dive', ook met instructeur. Wederom heel erg mooi. Grappig ook, want een clownvisje dat in een anemoon zat, kwam de hele tijd 'aggressief' op de instructeur af. Hij bleef er gewoon rustig voor zweven en het visje bleef maar op hem af komen. Zelfs tegen zijn duikbril aan en uiteindelijk beet hij hem in zijn lip haha. Pick your battles wisely, little fish. Anyway daarna nog een grote rog gezien. Ook heel bijzonder om te zien hoe deze door het water zweven.

Aan het einde van de middag verlaat ik dit kleine paradijsje weer, om met pijn in mijn hart de nachtbus in te stappen. Bah. Maar deze brengt me wel naar mijn nieuwe bestemming, namelijk George Town in Penang. Na een ritje, met temperaturen die naar Antartica neigen (A/C is fijn, maar dit...), kom ik om 6.00 uur in de ochtend aan op het eiland Penang. Wel leuk, want ik zou namelijk in George Town in Penang aan moeten komen.

- "Gaat deze bus echt naar George Town?"

- "Ja dit is de Maleisische naam voor George Town"

Letterlijke vertaling van het gesprek tussen de ticketverkoper en mij. Blijkbaar niet, haha, sta je dan om 6.00 uur in de ochtend op een busstation best wat kilometers van George Town verwijderd. Gelukkig zitten er twee Franse jongens in de bus die ook die richting uit moeten dus we delen een taxi. Bij aankomst doe ik een klein dutje in het hostel en ga daarna weer op pad. Ik ging vooral naar George Town voor de street art en deze is er dan ook genoeg. Ook het eten was erg lekker hier. Super lekker Indiaas gegeten. Verder vond ik George Town een beetje tegenvallen, iedereen die ik erover gesproken had, was eigenlijk erg enthousiast. Ik weet niet of ik op de verkeerde plekken ben geweest of dat het aan het regenweer lag, maar ik was er toch wat minder enthousiast over moet ik eerlijk toegeven.

Op zes mei stap ik om 21.30 uur tevreden de nachtbus naar Singapore in. Maleisië was super, echt genoten van het land, de cultuur, de natuur, de activiteiten en de mensen.

In de ochtend moeten we eerst bij de grens van Maleisië uit de bus om onze paspoorten te laten stempelen (ons, want ik ben op dit moment met een meisje uit Frankrijk), vervolgens rijden we over een brug en dan weer eruit om onze paspoorten te laten stempelen in Singapore. Als we terug zijn bij de bus vragen we of we daar mogen roken, het antwoord luidt nee, want als ze je betrappen krijg je een boete. Als we na een halfuur nog steeds niet vertrokken zijn, toch maar even gevraagd of er dan geen rookruimte is. Nee die is er niet, maar we mogen wel in het bagageruim van de bus roken als we ons verstoppen. Dus uhm ja, daar zitten we dan twee minuten later. Haha we hebben wel gelachen met deze buschauffeurs. En zij met ons.

Om 11.30 uur komen we dan in het centrum van Singapore aan, in het fijne gezelschap van een enorme plensbui. We nemen samen de taxi naar "Little India", we hebben toevallig allebei daar een hostel geboekt. Hier na scheiden onze wegen zich weer. Ik ga me even opfrissen in het hostel en dan ga ik op pad. Singapore in anderhalve dag, here we go. Ik start de citytrip in "Little India", de naam zegt het misschien al, dit is de Indiase buurt van Singapore. De geur van tandoori gerechten, wierook en het verse naanbrood zijn typerend voor deze wijk. Overal hangen kleurrijke bloemen en er zijn mooie tempels te bewonderen. Ik eet een lekker Indiaas ontbijt en loop daarna door naar "Arabstreet" en "Haiji Lane". Het klinkt misschien raar, maar na een halfuur lopen waan ik me inderdaad opeens in het Midden-Oosten. Kraampjes met mooie tapijten, mooie muurschilderingen en een moskee die overal bovenuit torent. Het is echt leuk om te zien hoe alles langzaam verandert om je heen; kleuren, geluiden, geuren, gebouwen, mensen en koopwaar.

Na een bezoek aan de Arabische wijk neem ik de metro naar "Clarke Quay". Hier is een klein straatje met allerlei leuke gekleurde huisjes, het ziet er heel vrolijk uit. Vanuit "Clarke Quay" loop ik door naar "Chinatown". Hier bezoek ik twee tempels de (hou je vast) "Sri Mariammantempel" en de "Tooth Relic Temple". Vooral de tweede tempel is bijzonder mooi. Het is ook een erg belangrijke tempel voor Boeddhisten en het is er dan ook heel druk.

Vanuit Chinatown loop ik naar het bekende "Marina Bay". Langzaam maken de normale kledij plaats voor uitgestreken dure maatpakken. De gekleurde huizen voor luxe hoge gebouwen. En de 'straat-restaurantjes' voor fancy koffiebarretjes. Vanuit hier kun je de mooie skyline van Singapore bewonderen. Ik loop vervolgens naar "Gardens by the Bay". Hier keek ik misschien wel het meeste naar uit. Het heeft mijn verwachtingen overtroffen. Echt een heel erg mooie tuin en daarbij de "bomen", zien er echt heel futuristisch uit, lijkt wel of je op een andere planeet bent. 's Avonds om 19.45 uur is er dan ook nog een lichtshow. Het thema is retro, dus leuke muziek van een aantal jaren terug in de tijd galmt door de tuin en de bomen vormen een spectaculaire lichtshow. Heel speciaal. Ik zit bij de lichtshow naast een Chinees uit Singapore, Johnny. We raken aan de praat en hij vertelt me over Singapore. Het is erg interessant wat hij te vertellen heeft. Zo lopen hier bijvoorbeeld mensen undercover in burgerkleding rond en als je dan iets op de grond gooit (sigaret, vuil, etc.) dan krijg je een boete van 500S$ òf je moet twaalf uur een werkstraf doen met als taak natuurlijk het schoonmaken van de stad. Ook is kauwgum hier ten strengste verboden. Ik denk hierbij meteen aan het pakje wat nog voor in mijn rugzak zit in het hostel. Johnny schrikt zich helemaal rot en zegt dat ik dit pakje echt zo ongemerkt mogelijk moet zien weg te gooien. Aan het bezitten van kauwgum hangen namelijk celstraffen vast?! "Well done, goed ingelezen Ellis".

Om 21.00 uur begint de volgende lichtshow, ditmaal aan het water bij "Marina Bay". Deze is misschien nog wel spectaculairder (is dat een woord?) dan de vorige. De show is op het water, er wordt meeslepende muziek gedraaid, de fonteinen worden verlicht en op het water worden bewegende, gekleurde afbeeldingen geprojecteerd. Echt heel bizar ziet het er uit.

Op weg naar de metro lopen we nog door een super de luxe winkelcentrum waar je letterlijk met een bootje door heen kunt varen. Okeee. Verder eet ik 's avonds nog lekker wat in "Little India". Ennn sneak ik het pakje kauwgum mee de toilet in (in het hostel) en rol ik het in heel veel toiletpapier voordat ik het in de prullenbak gooi haha.

Singapore is een stad als geen ander. Ik heb nog nooit zoiets gezien, ben er echt positief verbaasd van. De spectaculaire (gratis) shows, de activiteit (zoveel hardlopers bij elkaar heb ik nog nooit gezien), de culturele diversiteit (Maleisië, China, India, Westerse zakenlui, etc. Ze hebben hier dan ook vier officiële voertalen), de architectuur, de milieubewustheid, etc. Lijkt net of je je in een stukje toekomst waant. Ik heb in één dagje alles kunnen zien wat ik wilde zien en ben daarna verder gegaan naar Bali. Hierover horen jullie later meer :).

Liefs

X

1. Lianneke:
    Heel gaaf!!
  2. Mamsie:
    12 mei 2019
    Ellis weer een hele ervaring. Mooie foto's. Oma vertelde mij na jouw verhaal dat ze ook in Singapore is geweest. Dat het daar erg schoon is dat je er van de grond kan eten.
    Ik zie jouw verhalen met plezier tegemoet. Veel Liefs van ons 😍💖
  3. Betsy van de waarsenburg:
    Hoi Ellis,
    Weer een super mooi verhaal elke keer weer genieten.
    Groetjes,
  4. Anita:
    15 mei 2019
    Boeiend weer Ellis. Koop maar gewoon weer kauwgom in ons kikkerlandje, wel zo veilig 😉😉
  5. Ineke & Frank:
    16 mei 2019
    Ik heb je verhaal voorgelezen aan Truusje en Willy (heb er een schorre stem van gekregen). Ze hingen aan mijn lippen. Dat zal ongetwijfeld aan jouw verhaal gelegen hebben en niet aan mijn manier van voorlezen 😉. Geniet van Bali!
  6. Ellis:
    20 mei 2019
    Bedankt voor jullie reacties, fijn om ze te lezen❤️.